Dit vinden we leuk

Bij een ‘Dit vinden we leuk’ speelt het team de zelfde game als de tegenstander zojuist gespeeld heeft.

Sluwe Poëzie

Deze game is een vrije impro, waarbij de spelers de (sluwe) motivatie van hun handelingen uitspreken in de vorm van poëtische fragmenten.

Tijdens het spelen zegt een speler ‘sluwe poëzie’, stapt naar voren of opzij, en brengt zijn stuk. Daarna stapt hij terug en gaat de scène weer verder.

 

(Bedacht en gespeeld door Preparee op het NSK 2019)

Stopcontact

Twee spelers staan in het midden en spelen de scène. Aan weerszijden zit een medespeler op een stoel. De ene mag ‘contact’ en dan moeten de spelers in de scène elkaar fysiek aanraken. Net zo lang tot de andere stoelspeler ‘stop’ zegt. Dan mogen ze elkaar niet meer aanraken (tot er weer ‘contact’ wordt geroepen uiteraard). Eenmaal per scène mag een stoelspeler ‘kortsluiting’ roepen en dat lopen de emoties hoog op.

Origine: Placebo, NSK 2016

Boek Film Musical

Bij de Boek Film Musical wordt er een verhaal verteld in drie verschillende vormen. Er wordt begonnen met het boek; een  aantal spelers vertelt, alsof hij/zij het uit een boek voorleest, een stukje van het verhaal. Als de opzet van het verhaal er is wordt er ‘Film’ geroepen, waarna het verhaal uitgespeeld gaat worden. Op een gegeven moment kan er ‘Musical’ geroepen worden en wordt er in de stijl van een musical met veel zang en dans naar een einde van het verhaal gewerkt.

Origine: De Vereeniging, NTT 2014

Spelhel

De spelhel is een game waarbij één persoon de verteller is, één persoon alle karakters speelt, één persoon alle stemmen doet en één persoon alle voorwerpen speelt.

Bedrijfsdeur

De Bedrijfsdeur is een combinatie tussen de Soap en de Draaideur. Je speelt hierbij zoals in een draaideur steeds met de twee spelers die vooraan staan en er kan door gewisseld worden door een +1, -1 etc. Echter zijn alle scene’s aan elkaar gekoppeld omdat ze bij eenzelfde bedrijf plaatsvinden en dezelfde speler in verschillende scenes toch hetzelfde karakter is.

Achterlijke modeaccesoires

Je start met een neutrale scene. Wanneer je teamgenoten of de rechters het nodig achten, klappen zij en vraag je aan het publiek een achterlijke modeaccessoire. Deze modeaccessoire moet je op dat moment direct verwerken in je scene. Het mooiste is als de accessoire meteen aanwezig is, alsof het de normaalste zaak van de wereld is en het er altijd al geweest is.

Suggesties als roze poedel en watergevende plant, leverden een hilarische scene op.

De Pannenkoek

Bij de pannenkoek wordt een van de spelers door het publiek verkozen tot ‘de pannenkoek’. Deze persoon zal zelf geen personage spelen in de scene, maar zal ondersteunend zijn aan twee van zijn medespelers: A en B. Met A zal de pannenkoek om de beurt een woord spreken. Met speler B zal de pannenkoek in één stem spreken. Verder is het een vrije impro.

Zitten staan liggen hurken

Zitten staan liggen hurken

Er mag maar één iemand op het podium ZITTEN, één iemand STAAN, etc. De scène wordt interessant als er veel wisselingen zijn en in elk geval even vier spelers tegelijk op het toneel zijn. Let op dat de wisselingen wel logisch zijn in het verhaal. Voer de standen duidelijk uit zodat publiek en spelers goed zien wie welke stand heeft.

NB. Ook als je je verplaatst doe je dit in één van de basishoudingen.

Variatie 1. De zonnebrillengame – Elke speler heeft een zonnebril en in plaats van zitten staan liggen hurken bedenk je vier standen voor de zonnebril. Leuk ’s zomers buiten, leg wel goed uit aan het publiek en zorg dat het geen rotzooi wordt (…).

Lijkt erg veel op Staan-buigen-zitten.

Draaideur

Vier spelers staan ​​op het podium, in een vierkant met ribben van 1,5 tot 2 meter. Ze vormen de metaforische draaideur met tussen elke deur twee spelers. Ten eerste wordt voor alle combinaties van twee spelers een suggestie gevraagd. Dit kan een object zijn, een dilemma, een relatie, enzovoort. De twee spelers vooraan beginnen hun scène met een vrije improvisatie op basis van hun suggestie.

De spelers achterin, of de rechters, beslissen wanneer het tijd is om te ‘verschuiven’. Om te draaien roept (en) de achterste speler (s) ‘plus één’ of ‘min één’. Met stappen van één verschijnt een van de voormalige speler in de nieuwe scène; hij behoudt zijn pose, maar heeft een geheel nieuwe rol. In deze nieuwe scène worden pose en relatie van de twee spelers duidelijk. Door nog een ‘plus één’ of ‘min één te roepen draaien de scènes weer door.

Meestal wordt er één ronde van plus één gedaan, zodat elk tweetal aan hun verhaal kan beginnen. Bij elke nieuwe beurt van een tweetal vordert de situatie. Er kan een probleem optreden, een gewoonte kan escaleren. Om een ​​twist aan het verhaal van een tweetal te geven, kan herhaling door de spelers achterin als een gimmick worden gebruikt. Herhaaldelijk terugschakelen naar een ‘vastzittende’ scène kan de game verlevendigen. Soms is alleen verschuiven naar het paar – geen woorden, slechts blikken – voldoende.

Het is mooi als uiteindelijk alle verhalen samenkomen, alle karakters elkaar kennen of nodig hebben; het is niet noodzakelijk.

’s Werelds slechtste

Aan het publiek wordt een handeling gevraagd die vervolgens op ’s werelds slechtste wijze wordt uitgevoerd (’s werelds slechtste manier om een vis te vangen, om je buurvrouw te vermoorden, om je vriendin te vertellen dat ze een snor heeft etc.), en dat binnen een minuut. De spelers komen om beurten opgerend en het publiek wordt uitgenodigd om hardop mee te tellen. ’s werelds slechtste manier wordt ook wel eens als toegift gespeeld, waarbij de beide teams het gezamenlijk aanpakken.

Zie ook Tien manieren om…

30 Jaar Getrouwd

Twee spelers hebben een ‘lief’ gesprek met elkaar, terwijl de spelers achter hen laten horen, wat de spelers werkelijk van elkaar denken. De hardop gesproken gedachtes worden niet gehoord door de andere spelers, maar voegen wel achtergrondinformatie toe waarop ingespeeld kan worden.

Deze game is ook bekend als Geweten.

Amazing Discovery

Op de overbekende wijze (“zeg Mike, wat kan ik daar dan mee doééén?”) wordt een product aan de man gebracht. Dit gebeurt in een playbacksetting: twee mensen spelen Mike en de bewonderaar die het product gaat uitproberen, twee anderen zijn hun stemmen. Dit om de nasynchronisatie tot leven te wekken. Het product blijkt eigenlijk niet te werken, maar Mike probeert het toch aan de man te brengen. We zien hoe het mis gaat. Het rare product wordt aan het publiek gevraagd.

Apenkooien

Het doel van de Apenkooi is om met gebruikmaking van zo veel mogelijk games een verhaal neer te zetten. Door de karakteristieke elementen van verschillende spelstructuren snel naar voren te brengen herkent het publiek telkens weer een nieuwe game. Naast het hilarische effect van de wisselingen biedt het de gelegenheid om de situaties in het verhaal van veel kanten te belichten. Het is een uitdaging om het verhaal simpel genoeg te houden zodat het niet ten onder gaat aan de veelheid van vormen waarin het gepresenteerd wordt.

NB Deze game is evenals de “Multigame” alleen te spelen bij publiek dat bekend is met theatersport. NB2 Deze game dankt zijn naam aan zijn uitermate geschiktheid om de laatste repetitie voor de vakantie gespeeld te worden.

Bak des doods

Dit is een game waar Kattekwoad uit Utrecht de show mee stal op het NSK 2003. Een gegarandeerd succes op demo’s en andere gelegenheden waar je speelt voor een publiek dat je graag in een melige stemming wil krijgen!! 

In feite is dit een “zoveel mogelijk op en af“, alleen dan met een gevaarlijk tintje eraan.

Men zette een bak water neer;
Men steke daar zijn hoofd in;
De andere drie spelers spelen een vrije impro-scène.
Als iemand vermoedt dat de persoon in de bak water dreigt te verdrinken, vindt deze een reden om de scène te verlaten en lost deze de speler in de bak water af. Als deze speler de scène in komt vindt hij óf een reden om te verklaren waarom hij kleddernat de scene in loopt (‘goh, wat regent het buiten!’), óf iedereen negeert dit feit volkomen en doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat er voortdurend druipende mensen de scène in en uit lopen.

  • Pas op als je dit doet in de buitenlucht; je kunt er goed verkouden van worden!
  • Als je deze game speelt, merk je dat je longinhoud kleiner is dan je altijd dacht. Dat is dus op en af rennen als een stel gekken! Meligheid ten top!
  • Leg handdoeken klaar en wees je ervan bewust dat de vloer kleddernat en spekglad gaat worden.

Deze game is in 2016 gespeeld met een bak vanillevla, ook wel ‘De bak des vla’ genoemd. Weet waar u aan begint.
Deze game is in 2016 gespeeld door Impact uit Arnhem met een camera onder de bodem. Het videobeeld van de panikerende drenkeling werd geprojecteerd op een scherm achter de spelers.

Toegevoegd door Loes van Schwung.

Beste manier om…

De presentator vraagt aan de hand van een van tevoren opgestelde (maar aan de spelers onbekende) lijst aan alle spelers (beide teams) hun idee te spelen van de beste manier om (bijvoorbeeld) het uit te maken. De spelers, die hierdoor geinspireerd raken spelen een kort stukje (enkele seconden).

Deze game is ook bekend als Slechtste manier om …. en vergelijkbaar met ’s Werelds Slechtste

Briefjesgame

Briefjesgame

Een vrije improvisatie, waarbij de spelers regelmatig briefjes uit een hoed of mand halen en de tekst daarop direct voorlezen en in de scène verwerken. De teksten zijn van tevoren (bijvoorbeeld in de pauze) door het publiek opgeschreven en bevatten een spreekzin.

Christmas Carol

Christmas Carol

Hierin gaat een BN-er – gegeven door het publiek – samen met de geest van Kerstfeest terug om te zien hoe hij in het verleden zijn kerst vierde, hoe hij dat in het heden doet, en hoe het in de toekomst zal gaan als hij op deze manier door zal leven.

Cranberrie Plus

Cranberrie Plus

Je vraagt aan het publiek een beperking voor als je met één speler op het speelvlak staat, een beperking voor als je met twee spelers op het speelvlak staat, voor met drie spelers en voor met vier spelers.

Bijvoorbeeld: als er een speler op het toneel staat moet deze op de grond liggen, twee spelers moeten elkaars stemmen doen, bij drie spelers wordt er een liedje gezongen en vier spelers rijmen op elkaar… of wat het publiek maar verzint natuurlijk!

Leuk is het wanneer het aantal op het speelvlak aanwezige spelers naar het einde toe steeds vaker wisselt.

Deze game is bedacht door team Cranberrie op het lustrumtoernooi van Pro Deo in 2003.

Dans op poëzie

Dans op poëzie

Bij deze tamelijk abstracte game is er een dichter die gedurende de scène een (dadaïstisch) gedicht maakt. De overige spelers beelden dit al dansend uit.

Variatie 1. De dansers dichten zelf hun dans aan elkaar

Datingshow

Ken je de spelshow “Op Goed Geluk” nog? Die met Carry Tefsen (oorspronkelijk dan, later presenteerde zo’n kerel het) en zo’n waaier waar achter de heren of dames zaten die de kandidaat dan niet kon zien? Zo ja, of zo nee, de datingshow…

Deze game wordt gespeeld met vier of vijf spelers. Eén speler is de kandidaat die een date zoekt: hij of zij zit vooraan, neus naar het publiek. De drie dates zitten op stoelen erachter, eveneens neus richting publiek. De drie dates vragen vooraf aan het publiek wie of wat ze zijn (bijvoorbeeld een bungeejumper, een indiaan, een travestiet, een gehandicapt konijn, Irene Moors, et cetera). De kandidaat mag daarna, zonder de dates te zien, hen vragen stellen. De dates hinten in hun antwoorden, en in reacties op elkaar, naar wie of wat ze zijn. De kandidaat bepaalt na enige tijd óf hij/zij met iemand op date gaat, en waarom dan.

Zijn er meer dan vier spelers, dan kan de vijfde optreden als showmaster, om zo te zorgen dat de vaart in het spel blijft.

Muzikale variant: De drie kandidaten krijgen een muziekstijl en zingen hun antwoord.

Deze game is ook bekend als Op Goed Geluk.

(zoals gezien bij de Lama’s)

De laatste minuut van…

De laatste minuut van…

GEZIEN BIJ DE LAMA’S

Deze game lijkt op de “Tien manieren om…”. De spelers laten verschillende oplossingen zien voor de laatste minuut van een persoon of gebeurtenis (bv. De laatste minuut van de Titanic). De persoon of gebeurtenis wordt aan het publiek gevraagd.

Doorgedraaid

Doorgedraaid

2 spelers krijgen situatie en relatie. Zodra een van de spelers aan de zijkant een mooie emotie ziet, klapt deze en geeft aan welke emotie nog groter kan. Dan gebeurt er het volgende:
– Degene die de emotie speelde gaat zitten.
– Degene die mee speelde neemt de plek over om de emotie groter te gaan spelen.
– Degene die klapte neemt de resterende positie over.

De laatst uitgevoerde actie wordt nu opnieuw uitgevoerd, maar dan met een sterkere emotie.

Doventolk

Doventolk

Twee spelers hebben een interview of discussie. Een derde speler beeldt dit door middel van zelfverzonnen gebaren (doventaal) uit.

N.B. geef de tolk de tijd om de gesproken tekst uit te beelden. Pas eventueel je snelheid aan.