Zoekmachine

(Hyperlink)

De Theatersport zoekmachine is een game die ervoor zorgt dat zelfs de meest standaard suggestie uit het publiek (“zwembad”), tot iets heel interessant kan worden omgevormd.

Aan het publiek wordt uitgelegd dat ze een nog experimentele theatersport zoekmachine kunnen gaan testen. Hij werkt als een zoekmachine die men van Internet kent, maar de zoekresultaten bestaan niet uit Internet pagina’s maar uit theatersport scènes.

De zoekmachine wordt gespeeld met 4 spelers. Deze gaan op een rij op het podium staan. 1 speler vraagt aan het publiek een woord of term die men in de zoekmachine wil stoppen, bijvoorbeeld “zwembad” of “verboden liefde”. De input moet nadrukkelijk geen vraag zijn, omdat men dan ook een echt antwoord verwacht. Onthoudt de persoon uit het publiek van wie de gebruikte suggestie komt.

De 3 spelers – of 4, als de input vrager gewoon meespeelt – gaan nu vrij associëren op dat wat geroepen is. Dit duurt niet langer dan een seconde of 10. Daarna stappen ze 1-voor-1 uit de rij naar voren, en vertellen wat voor associatie ze bij de input bedacht hebben. Wat een speler roept, kan vanalles zijn: de eerste zin(nen) van een monoloog, een enkel woord, een wilde uitroep, etcetera. Het gepresenteerde ‘zoekresultaat’ is niet langer dan 1 of 2 zinnen.

Degene uit het publiek die de oorspronkelijke input heeft geleverd, wordt nu gevraagd welke van de 4 zoekresultaten hem het meeste aanspreekt.
Het gekozen zoekresultaat wordt nu gebruikt als het ingrediënt voor een vrije scène. Daarbij geldt dat deze iedere willekeurige (game) vorm kan aannemen.

De enige regel die geldt, is dat de tekst van het uitgekozen zoekresultaat, de eerste tekstregels worden in de scène van de speler die dit zoekresultaat bedacht heeft. Dit is om deze speler ook echt eigenaar van zijn tekst te maken, en te voorkomen dat iemand wat roept en hoopt dat de medespelers daar wel wat van kunnen maken.
Het is niet noodzakelijk dat de speler waarvan het zoekresultaat gekozen is, ook als eerste begint te spelen of degene is die als eerste in de scène iets zegt. Gelet op het feit dat deze speler het zoekresultaat bedacht heeft, ligt het echter wel voor de hand, maar niets ligt natuurlijk vast!

Als de gespeelde scène aan de korte kant uitvalt, kan eventueel de aandrager van de input gevraagd worden of hij het zoekresultaat nog verder wil verfijnen. In essentie komt dat neer op het opnieuw doorlopen van de gehele procedure, maar in de nieuwe scène komen liefst elementen uit de eerdere scène terug.

(Deze game is gebaseerd op de “Hyperlink” theatersport ‘long form’ en in de database gezet door Bjorn Hermans van Badmutz)

Scroll naar boven