Klap of woesh doorgeven

Een oefening met vele variaties. Het uitgangspunt is als volgt. Alle spelers staan in een kring. Één speler begint met het doorgeven van een klap naar zijn buurman: hij draait zich naar die buurman, kijkt hem aan en klapt in zijn handen. De buurman draait zich vervolgens naar de volgende in de kring en geeft de klap door. Zo gaat de klap de kring rond. Probeer een vast ritme aan te houden. In plaats van een handklap kan de speler ook ‘woesh’ zeggen naar zijn buurman. De woesh is als een bal energie.

De oefening wordt iets moeilijker door de spelers de keuze te geven of de klap door- of teruggegeven wordt. De klap kan zo dus van richting veranderen. Nog moeilijker is het wanneer de klap ook de kring mag oversteken. Hierbij is het van belang dat de doorgever zich duidelijk richt op de ontvanger (aankijken).

  1. de klap in één richting doorgeven blijft hetzelfde, maar de richting veranderen gebeurt door hem te blokkeren: de ontvanger maakt een afwerend gebaar met de armen en zegt ‘boing’. De klap kan de kring oversteken door een ‘pistool’ (handgebaar) op een speler aan de overkant van de kring te richten en ‘pang’ te roepen. Dit kan eventueel uitmonden in vrolijke bijna-sterfscènes en steeds zwaarder geschut.
  2. de ontvanger richt zich op een speler aan de overkant van de kring en zegt ‘en garde!’. Hierop volgt een steekduel tussen beide spelers met luid zwaardgekletter, waarbij de spelers elkaar zijdelings passeren en elkaars plaats innemen. Hierna gaat de klap door bij de ontvanger.
  3. nu moet de ontvanger tegelijkertijd in zijn handen klappen met de doorgever. Elke speler klapt dus twee keer achter elkaar in zijn handen: bij het ontvangen en bij het weer doorgeven. Bij deze variatie is het goed richten cruciaal.
  4. tegelijkertijd met het in de handen klappen zegt de ontvanger een woord. Het verband tussen de woorden kan associatief zijn (zie Associëren), of de woorden moeten een verhaal vormen, of je laat iedereen zijn eigen naam zeggen et cetera.
  5. de ontvanger steekt zijn handen in de lucht alsof hij een grote klok gaat luiden. Iedereen volgt onmiddellijk dit voorbeeld en de hele kring luidt tegelijk één maal de klok met een luid ‘boing’ of ‘bim bam’. Vervolgens wordt de klap weer gewoon doorgegeven.
  6. de ontvanger roept ‘high five!’, waarop iedereen naar het midden van de kring loopt en zoveel mogelijk handen probeert te raken.
  7. de ontvanger roept met een gek stemmetje ‘freak out!’, waarop iedereen hysterisch door elkaar gaat huppelen en op een andere plek in de kring belandt. De tegenhanger hiervan is de ‘freak in!’ waarop iedereen ingetogen maar panisch dribbelend een andere plek in de kring opzoekt.
  8. de klap wordt slechts in één richting doorgegeven en het ritme wordt geleidelijk steeds sneller of steeds langzamer. Probeer de ritmewisselingen zo vloeiend mogelijk te laten verlopen.
  9. de ontvanger roept ‘metro!’ en de eerstvolgende vijf spelers in rij springen achtereenvolgens op, om de metro te laten passeren. Na de vijfde speler gaat de klap of woesh weer verder. Ditzelfde kan met een vliegtuig. Een imaginair papieren vliegtuigje wordt door de ontvanger gegooid en door vijf volgende spelers nagekeken. Variatie hierop is de vliegtuigkaping: eén van de vijf spelers die het zogenaamde vliegtuig nakijkt, grijpt in de lucht en roept de naam van een terroristische groepering. Bij het vangen geeft hij de klap of woesh door naar de volgende speler.
http://www.prodeo.utwente.nl/game/klap-doorgeven/

Games
‘s Werelds slechtste 1-2-3 3-Headed Musical Star 30 Jaar Getrouwd ABC-game ACE Achterlijke modeaccesoires Adoptie Advertentie Amazing Discovery Anna Maria Koekoek Apenkooien Associëren Bak des doods Ballade Ballet Bankje Bard Bedrijfsdeur Beste manier om… Big Apple Billy Billy Bop Binnentaal Binnenwereld Blues BLØF of Boeijen Boek Film Musical Boris Brief Briefjesgame Britse opening Bureaucratie Categoriënspel Characters Choreograaf Christmas Carol Climax Cluedo Confrontatie Cranberrie Plus Dans op poëzie Datingshow Day after De Appelboom De laatste minuut van… De Pannenkoek Detective (film noir) Diapresentatie Diefje Dierenarts Dit is een lied Dood of Verliefd Dood op de lijn Doorgedraaid Doventolk Draaideur Drie in de pan Drie in de pan cumulatief Drie in de pan plus Droom Druppel Dubbel Dubbele dub Dubben Duolala Dynamisch driehoek Een plaat en zijn verhaal Eén-woordspel Eindscene Elementen Emotioneel viervlak Emotionele achtbaan Emotionele party En nu? Etymologisch woordenboek Evenwichtsplateau Family freeze Fokke en Sukke Franse chanson Franse opening Free impro Free impro met wissel Freeze Freeze tag Fruit (of iets anders) doorgeven Fruitmandje Fuga Gameflux Gast Gedicht Gehandicapt viervlak Geluid en beweging Geraniums en spruitjes Gestold frituurvet Gevaarlijk gebied Geweten Gezichten overgooien Goddelijke Interventie Gordiaanse knoop Guilty Pleasure Haal uit het publiek… Hallmark Handen door Handje pandje Heen en weer Held Herinnering Het spijt me Hoe het ook had kunnen zijn Hoedjesgame Hogedrukpan Hoogste status Hou het gevoel vast Hugo Hyperlink Ice Age Idols Iers drinklied Iets anders Inside Out Interview Interview achteruit Intieme hel Irish drinking song Jabber opera met vertaling Jabber scène met vertaling James Bond Japanse tuin Jargon Je gaat toch niet zingen hè? Kinderen voor kinderen Kinderverhaal Klachtenbureau Klap of woesh doorgeven Klein stemmetje Klucht Koester de Stilte, Omarm het Woord Lach uit Levend galgje Levenslied Licht-uitval Lifter Locke Loop Lopen Maak me gek Machine Madrigaal Mafia Mantra Marktplaats Massage Matthias Haupt Spiel Matthijs Kop Game Melodrama Metropool Mijn hoed die had drie hoeken Mixed grill Moord Movie Mashup Movie Remake MP3 MTV-clip Multi-game Multiple personality game Musical Musical Awards Muzikale drie in de pan Muzikale machine Nederlandse lied Niets Nijntje Om en om Ondertiteling One word game Ontmoeting Op en af Op goed geluk Opera Opzetten, afmaken Orakel Oscaruitreiking Parelsnoer Pavlov Perfectie Persconferentie Perspectief Plankje Playback Playbackopera Pleidooi Poëzie café Politiek perspectief Post-modernistisch-jazz-aerobics-poezie-cafe Prentenboek Professor Questions only Raadspacejump Rap Rechtbank Rekken en strekken Remembrance Replay Reportage Reporter Rijdende rechter Rijmgame Robinson Crusoe Eiland Saloon Scène achteruit Scène met en zonder Scene uit een sprookje Schilder Schoen veroveren Set-Up Shift Shift Slap Slechtste manier om … Smartlap Soap Sonar Souffleur Soundeffect Spacejump Specialist Spel met de verboden letter Spelhel Spiegeltje spiegeltje Split screen Sprookje (bestaand) in 60 – 30 – 10 Sprookjesmix Staan-buigen-zitten Stand-in Stoelen Stomme film Stopcontact Strip Stunt Supercluedo Superdub Superhelden Switch & Replace Tableau vivant Tellen Theater van de … mensen Tien manieren om … Tijd voor een liedje Toeter en bel Tolk Tooth Decay Total Improv Totino’s Touch Toverstafje Triangel Tussen de Muur Twee pilaren Two line vocabulary Typewriter Ulteame hel Van binnen verven Verdachte Verhaal op rij Verhalenverteller Verjaardagsfeest Verloren vrienden Verslaggever Vijfde Wiel aan de Relatie Visualiseren Vlam in de pan Voorwerp doorgeven Vrije improvisatie Wedden dat…? Wereldkampioenschap Wereldvisiesongfestival Wichelroede Wisselweg Zappen Zei hij, terwijl hij… Zelfverzonnen sprookje Zingen Zingend zinnetje Zinnetje Zitten staan liggen hurken Zo stijf als een plank Zoekmachine Zoveel mogelijk scènes in een minuut Zwarte Bladzijde
Pro Deo's games database - de grootste van Nederland!
Design: Jonathan Juursema - Maintenance: Pro Deo WebCie